Grunau Baby IIA PH-58
PH-58 in 1937
Rob en Toon
In volle glorie
De PH-58 werd in 1935 gebouwd door N.V. Vliegtuigbouw Deventer en twee jaar later door de Eindhovense Aero Club onder de naam "Snijer" in gebruik genomen. Aanvankelijk werden alleen autostarts gemaakt. Harry Nienhuis zag kans al binnen drie weken na de doop het eerste C-brevet na een autostart te behalen. In het succesvolle jaar 1939 werden de eerste overlandvluchten gemaakt.
Na de oorlog
De PH-58 overleefde de oorlog, zij het met ernstige beschadigingen. Pas in 1949 werd het toestel als luchtwaardig toegevoegd aan de vloot. Door de komst van de Grunau Baby IIB met kleppen, bleef de kist vaak achter in de hangar.
Het einde
Eind augustus 1964 maakte Henk (Snoerie) van der Heijden de laatste vlucht met de PH-58. Een bijzondere, zijn eerste 5 uur. Kort daarna werd het toestel, door vermeende lijmproblemen, afgekeurd. De secretaris Piet Ponjée kocht de Baby voor vijftig gulden. Door de koop wilde hij voorkomen dat het in brand werd gestoken. In die dagen niet ongebruikelijk met afgekeurde vliegtuigen. Jarenlang bleef het toestel in opslag liggen.
De restauratie
In 1995 werd de Stichting Baby 58 eigenaar. Toon Frishert begon aan de restauratie, die overigens veel meer tijd in beslag nam dan hij had gedacht. Gelukkig zette hij door.
Herboren de lucht in
Op 15 mei 2005 was het zover. De hernieuwde doop werd verricht door wethouder Drs. G.M. Mittendorf, hierbij geassisteerd door Ytje Ponjée en Bauk Vermeer. Na ruim veertig jaar koos de PH-58, als oudste in Nederland gebouwde luchtwaardige zweefvliegtuig, weer als herboren het luchtruim. Rob en Toon Frishert maakten beiden een demonstratievlucht en vonden meteen als beloning thermiek.
Zie voor de geschiedenis van de PH-58 www.baby58.nl
Maart 2009.